«®°·.¸.•°°·.¸.•°™ EGYPT__ARD__ALAHLaM ™°·.¸.•°°·.¸.•°®
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

«®°·.¸.•°°·.¸.•°™ EGYPT__ARD__ALAHLaM ™°·.¸.•°°·.¸.•°®

«®°·.¸.•°°·.¸.•°™ منتدى أرض الاحلام ™°·.¸.•°°·.¸.•°®

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

:::الدوافع:::

كاتب الموضوعرسالة
ملك

ملك

المساهمات : 63

:::الدوافع::: Empty
مُساهمةموضوع: :::الدوافع:::   :::الدوافع::: Icon_minitimeالإثنين فبراير 18, 2008 1:07 pm

سؤال

عمرك سمعت عن حد بيشتغل في مكان كويس ومع كده سابه؟
عمرك بدأت نشاط وبعدين سبته عشان مش عايز تستمر؟
إيه اللي بيخلينا نعمل حاجة ونكون متحمسين ليها جدا، وحاجات تانية بنعملها واحنا مش طايقينها؟
الجواب حاجه واحدة بس.. الدوافع

**********أحيانا بنفقد الدافع اللي يخلينا عايزينحاجة معينة.. ولما نفقد الدافع بنفقد الرغبة في تحقيق الشيء ده الباحثين اكتشفواازاي نقوّي الدوافع بتاعتنا وازاي نقدر نوجد دافع قوي يخلينا تحقق اللي احناعايزينه ايه ده.. هو ينفع؟؟ايوه ينفع ياجميل.. تعالى نعرف الحكاية منأولها**********ما هي الدوافع؟الدوافع هي الحاجة اللي بتخلق عندك الرغبةالقوية إنك تنجح في أي نشاط بتعملهو الدوافع نوعين

1-

الدوافع الخارجيةهي الدوافع اللي موجودة حواليك والليمالكش سيطرة عليهامثلا: تشجيع الآخرينمن أهم الدوافع اللي بتخلينا ننجح هيتشجيع الناس اللي حوالينا.. كل ما بننجح أكتر الناس بتتقبلنا وتشجعنا أكتر وأكترو النوع ده من الدوافع بيكون تأثيره قوي لكن مشكلته انه مؤقت وبتكون تحترحمة الناس اللي حواليك يعني لو الناس اللي حواليك توقفوا عن تشجيعك ممكن توقفعن الإنجاز.. لأن الدافع اللي خلاك تعمل كدهتوقف

مثاللاعب تنس شهير كان دايما يلعبالماتش والمدرب بتاعه بيتفرج عليه وبيشجعه.. كان اللاعب ده بيلعب عشان يسعد المدرب ويخليه يشعر بالفخر بيه
تخيل لوالمدرب ده ماحضرش الماتش في يوم أو حتى مات.. تخيل أداء اللاعب ده هايكونازاي؟ أكيد مش زي الأول مش كده؟

مثال
واحد كانمتعود ينجح عشان يرضي والده ووالدته.. تخيل لا قدر الله لو حصل لهم حاجه.. هلمستواه الدراسي هايفضل زي ما هو؟أكيد لأ.. مش كده؟
كل الأمثلة اللي فاتت دي الدوافع فيها خارجية.. يعني معتمده على شخص أو ظروف خارجية محيطة بيك.. والحاجات دي انت مش متحكم فيها طبعا
2-
الدوافع الداخليةهي الدوافع الموجودة جواك انت.. بتكونعايز تنجح عشان ترضي نفسك انت والرغبات الموجودة جواك انتميزة الدوافع الداخليةانها مستمرة في الزمن وبتكون متحكم فيها تماما ومش بتكون تحت رحمة حد.. بتكون نابعةمن جواك انت عشان كده بيكون لها قوة كبيرة جدا
مثال
تكون عايز تنجح مثلا عشان عندكالرغبة في الانجاز.. بتشعر بسعادة أكبر وانت حاسس انك ناجح.. بغض النظر عن أي حدحواليك

مثال

بتكون عايزتنجح عشان قيم عليا موجودة جواك انت وعايز تحققهاو لما تحققها بتحس بروعةالإنجاز اللي حققته

مثال
والتديزني.. رسم فار صغير على ورقة وجري بيه على مراته وقال لها: الفار ده هايحققلناثروةطبعا افتكرته عبيط! وأكيد الناس اللي حواليه حاولوا انهم يحبطوه ويقنعوه بسخافة حلمه ده.. لكنه كان مصرّ عشان الدافع بتاعه مكانش تشجيع الناس اللي حواليه وتقبلهم له.. لكن كان الدافع اللي بيحركه دافع داخلي جواه.. كان عايز ينجح عشان هوعايز ينجح.. مش عشان يرضي أي حد حواليهو طبعا ديزني لاند موجودة حتى الآن وشخصيات ديزني مالية مجلات العالم ونجاحه محدش يقدر ينكره**********
حكمةخلي الدافع للنجاح دافعداخلي انجح عشان انت عايز تنجح مش عشان أي حد حواليكحس بروعة الإنجازوالمميزات اللي هايحققهالكفكر في النجاح كرغبة داخلية ليك انتانجح عشان انت عايز تنجحلأن ده هايشعرك انت بالسعادةلو خليت الدوافع بتاعتك داخلية هاتكوندوافع أقوى وأعمق وعمرها ما هاتختفي..لأنها مش مرتبطة بحد تاني غيركلو عايزتنجز أي حاجة اكتبها في ورقةو بعدين اكتب عشر مميزات هاتعود عليك لما تنجزالحاجة ديلما تكتب المميزات وتفكر فيها وتتأملها، دا هايخلق عندك الرغبة فيتحقيقها ويخلق عندك دافع داخلي يحركك عشان تنجز اللي نفسكفيه
**********آخر الكلامخلّيدوافعك داخلية مش خارجيةو لاحظ الطاقة اللي هاتتولد جواك لتحقيقأحلامك **********

:::الدوافع:::
صفحة 1 من اصل 1