«®°·.¸.•°°·.¸.•°™ EGYPT__ARD__ALAHLaM ™°·.¸.•°°·.¸.•°®

«®°·.¸.•°°·.¸.•°™ منتدى أرض الاحلام ™°·.¸.•°°·.¸.•°®
 
الرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلالأعضاءالمجموعاتدخول

شاطر | 
 

 اضافه خاصه في سؤال بتحب مصر ؟؟ بجد انا واحد من مصر ومش عارف !!!

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Al3fasyTV

avatar

المساهمات : 12
تاريخ التسجيل : 25/01/2008

مُساهمةموضوع: اضافه خاصه في سؤال بتحب مصر ؟؟ بجد انا واحد من مصر ومش عارف !!!   الثلاثاء فبراير 12, 2008 3:52 am

الاول سلام عليكم
الحقيقه دار نقاش بيني وبين اخ فلسطيني في روم ما


وكان الاخ بيسئل ليه المصرين متجهلين القضيه الفلسطينه بالشكل ده ؟


ليه المصرين مش بيسمحو للخونهم الفلسطنين بدخول مصر؟


ليه المصرين بينسو الوقاع المرير اللي اخونهم في غزه بيمرو بيه بالكوره كأن مفيش حاجه في بتحصل لاخونهم في غزه ؟؟ واوليس النبي قال المؤمن للمؤمن كاالبنين يشد بعضه بعض؟؟


ليه المصرين عيشين في نعيم والتجار وبيستغلو اخونهم في السلع اللي بيخدوها منهم في العريش ؟؟

بجد انا كانت الاجابه بتعتي كانت بالدمع
عشان المثل اللي بيقول اللي بيقول
اللي ميشفش من الغربال يبقا اعما


وكانت الاجابه الاتي

1_ الخوه المصرين مش متجهلين القضيه الفلسطينه ولا حاجه ابدا ابدا والله لاكن مابيليد حيله والله وفبسطين في قلبنا والله لو اوتحيت لنا الفرصه للدفاع عنها نفديها بروحنا بال اكثر من اروحنا بكل مانملك لاكن مابليد حيله والله احنا المصرين لانملك لنفسنا شيئ اصلا ولو اتيحت لنا الفرصه لسوف ترون من المصرين بل ندافع عنها اكثر منكم انتم القدس مسرا الرسول المصطفي وثلاث الحرمين الشرفين لاكن الامر بايد ولات الامور من المسلمين

2_وانتا عاوز تدخل مصر ليه ؟ اومال مين اللي هيدافع عن القدس لما احنا المصرين بنغطكم علي النعم الللي انتو فيها من الجهاد ونيل الشهاده للدفاع عن القدس وانتو عاوزين تسبوها هتسبوها لمين لليهوود انتو فكرين ان انتو هتعيشو في مصر سعداء كانو اصحاب البلد عاشو سعداء

3_ليه المصرين عيشين وهم الكوره ؟ اها عندك حق الكوره انا من وجهت نظري ان دي لعبت السايسه الللهي الناس بالكوره الللهي الشباب بالانترنت ضيع اكبر وقت للشباب في الجمعات انتا عارف ده ليه
دي اجابتي علي سؤالك الناس ياخي بتهرب من الواقع المدمر المؤلم باي شيئ يخرجهم من الهم حتي ولو الكوره انا مش قولت لهبت الساسيه زمان مكنش في بنات بتشجع كوره خالص والله كنت بستعجب لو سمعت بنت بتشجع كوره دلوقتي العجب الاكبر ان الجماهير دلوقتي بنات ممكن يكونو اكثر من الاولاد ده دليل علي حال البلد اللي بينحدر من الواقع للخيال ليه عشان الناس بقت فضيه بيدورو علي اي حاجه تشغل بالهم عن الواقع


4_ نعيم ايه بس اللي انتا جي تقول عليه والله العظيم حالت الفقر زادت في مصر اكثر من الاول بكتير اقسم بالله انا شفت بام عيني هاذهي ناس بتاكل من الزباله
وكان الرد!! زباله معقول معقول انا مش مسدق ولا مستوعب !!
قولت اه اومال انتا فاكر ايه !
فكرنا عيشين في نعيم ميغركش ان احنا بنضحك ولا بنهزر علي النت كل واحد فيه اللي مكفيه
الراجل كان بيدور علي اكل واول لما لقا اكل اكل وهو مبسوط جدا كانه مكلش بقاله كتير وبتستعجب اه عشان تعرف بس ان احنا اللي محتجين لمعونات احنا اللي محتجين لفلوس انتو ممكن بتلبسو لبس احسن من الفقارء اللي في مصر تعرف انا كنت امام في مسجد في رمضان وبعدين كان المسجد بيوزع حجات للمحتجين والمسكين واليتامي والله انا سمعت باذني امرءه بتقول انا يابني محتاجه بطنيه استغطي بيها عشان انا بنام علي البلاط في يعني محتاجه بطنيه تستغطه ومش مهم حاجه تنام عليها من برودت البلاط
اما استغلال التجار انتا عارف ان الجنيه عندكم ب4 جنيه مصري وكمان انتا عارف ان السعار بتعتنا ارخص من اللي عندكم ياخي الستغل عندنا اكبر بكثير الناس عندك الاستغلال للحديد والاتسنغلال للطوب والمواد الغزائيه ومرتب الفرد العادي 500 جنيه وفي ناس مرتبها 150 جنيه ومش بيخدهم كملين عارف ده كله من ايه بسبب البعد عن الله
ولو ان اهل القرا امنو واتقو لفتحتا عليهم بركات من السماء والارض


ومع ذالك انا بقول
مصر ملهاش زنب في ده كله
ومع ذالك انا بقول مصر حببتي وامي
ومع ذالك انا بقول مصر بتستغل زينا بالظبط ومالبيد حيله

وطبعا احنا متوكلين علي الله هو المعين وهو الرازق

عشان هيا لو علي انسان لكان طمع في الرزق كله

اقولك انظر الي ما خلق الله من سماوات وارض وكواكب ونجوم ورياح وشمس وقمر وماء وطعام وزرع نعم الله لا تحصي واعرف ان الله هو الغني

لما تشتكي اشتكي لله بس مش عبد لا يملك ضر ولا نفع

واخيرا اقول كما قال يعقوب عليه السلام



انما اشكو بثي وحزني اللي الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
اضافه خاصه في سؤال بتحب مصر ؟؟ بجد انا واحد من مصر ومش عارف !!!
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
«®°·.¸.•°°·.¸.•°™ EGYPT__ARD__ALAHLaM ™°·.¸.•°°·.¸.•°® :: المنتديات الادبيه :: عطر الأحبة-
انتقل الى: